Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę.
W dniu 30 kwietnia 2014 r. uczniowie klas 1-3 gimnazjum wzięli udział w debacie uczniowskiej na temat „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”( Przed przeprowadzeniem debaty na forum szkoły mniejsze debaty odbywały się we wszystkich klasach na lekcjach historii, WOS-u i języka polskiego).
Celem debaty było zrozumienie przez uczniów wymienionych w temacie pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej oraz kształtowanie postaw i uczuć patriotycznych.
Podsumowaniem wykonanego zadania była debata przeprowadzona na forum szkoły, jako jeden z elementów obchodów rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Debata obejmowała tematykę dotyczącą państwa, prawa i obywateli, a konkretnie zagadnienia:
1. Czy Polacy kochają swój kraj?
2. Czy Polacy są dobrymi obywatelami?
3. Czy Polacy przestrzegają prawo?
Uczniowie zostali w drodze losowania podzieleni na dwie grupy, a następnie również losując dowiedzieli się jakie stanowisko prezentują „ZA” czy „PRZECIW”.
|
Uczniowie wykazali się patriotyzmem i przywiązaniem do Polski, bo zdecydowaną większością głosów zdecydowali, że Polacy kochają swój kraj, są dobrymi obywatelami i przestrzegają prawa.
Podsumowaniem przeprowadzonej debaty był test sprawdzający dla uczniów przygotowany i przeprowadzony we wszystkich klasach gimnazjum przez p. Ewę Makolus – nauczyciela historii i WOS-u.
Ostatecznie o zwycięstwie rozstrzygnęli obserwatorzy debaty – czyli uczniowie V i VI klasy szkoły podstawowej oraz uczniowie gimnazjum, którzy mieli przykleić naklejkę na tablicy po stronie z argumentami na TAK lub na NIE.
Debata, która się odbyła na forum szkoły cieszyła ogromnym zainteresowaniem, ponieważ pierwszy raz uczniowie mieli do czynienia z tak niełatwym przedsięwzięciem wymagającym znajomości bieżących spraw politycznych i sytuacji w państwie. Uczestnicy debaty sami wypowiadali się na zadane tematy, formułowali argumenty oraz kontrargumenty. Również publiczność żywo włączyła się do debaty i nagradzała gromkimi brawami najlepsze wypowiedzi. Mimo obaw organizatorów przebieg debaty przerósł najśmielsze oczekiwania i na pewno w przyszłości będziemy chcieli przeprowadzić podobny projekt.
Osoby odpowiedzialne zadanie zadanie:
Renata Piróg
Ewa Makolus
Ewelina Kotwica
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel TEST
1. Napisz, czy to prawda (P), czy fałsz (F) 7p.
- Obywatel ma prawa i obowiązki.
- W Polsce prawo tworzą wszyscy obywatele.
- Władza ustawodawcza to sejm i prezydent.
- Państwo musi działać zgodnie z prawem.
- Obywatele nie mogą brać udziału w tworzeniu prawa.
- Polska jest państwem demokratycznym.
2. Wypisz trzy prawa obywatela zapisane w konstytucji 3p.
Prawo do ...............................................................
Prawo do ...............................................................
Prawo do ...............................................................
3. Podkreśl cztery obowiązki obywatela zapisane w konstytucji. 4p.
Obowiązek pracy.
Obowiązek szanowania prawa.
Obowiązek płacenia podatków.
Obowiązek chodzenia do kościoła.
Obowiązek obrony ojczyzny.
Obowiązek ochrony środowiska.
Obowiązek ukończenia szkoły średniej.
4. Podkreśl, kogo wybierają obywatele w czasie wyborów. 3p.
posłowie (sejm), senatorowie (senat), prezydent, premier, rada ministrów, sądy, trybunały
. Uzupełnij zdania. (Skorzystaj ze słów w ramce. Wybierz właściwe = dobre) 4p.
Obywatel jest częścią ....................................... Obywatelstwo polskie dostaje osoba, której rodzice
są ........................................ Prawa i obowiązki obywateli są zapisane w ............................................
Obowiązkiem obywatela jest ....................................... prawa.
pisanie, biblii, społeczeństwa, przestrzeganie, obywatelami, konstytucji, Polakami
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Które zdanie jest prawdziwe:
b) Wizerunek godła w Polsce Ludowej wyglądał następująco: orzeł biały bez korony, dziobem i szponami złotymi, w czerwonym polu.
c) Hymn polski powstał we Francji w 1797 r. a słowa napisał Józef Wybicki.
d) Początkowo hymn polski nosił nazwę "Pieśń Legionów Polskich we Włoszech"
Przyporządkuj pojęcie do definicji wpisując pod pojęciem odpowiednią literę:
- Zorganizowana politycznie społeczność zamieszkująca określone terytorium, mająca swój rząd i swoje prawa.
- Ogół przepisów i norm prawnych regulujących stosunki między ludźmi danej społeczności.
- Członek społeczeństwa danego państwa mający określone prawa i obowiązki zastrzeżone przez konstytucję.
- Ogół ludzi pozostających we wzajemnych stosunkach wynikających z warunków życia, podziału pracy i udziału w życiu kulturalnym; też: ogół obywateli danego okręgu, miasta itp.
PAŃSTWO |
OBYWATEL |
PRAWO |
SPOŁECZEŃSTWO |
|
|
|
|
Autonomia to (zaznacz prawidłową odpowiedź):
a) prawo danej narodowości do samodzielnego decydowania wydatkach budżetu państwa
b) dążenie narodu do oddzielenia się i utworzenia własnego państwa
c) prawo danej narodowości do samodzielnego decydowania o swoich sprawach w ramach określonego państwa
d) dążenie narodu do uzyskania autonomii
Ile należy skończyć lat, aby nabyć czynne prawo wyborcze w Polsce?
a) 21
b) 18
c) 20
d)19
Co zawiera nasza Konstytucja?
a) przepisy bezpieczeństwa
b) wolności, prawa i obowiązki obywatela
c) kodeks dobrego zachowania
d) prawa obywatela