„Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń”

  W okresie od 20.11.2013 r. do 31.05.2014 r. nasza szkoła uczestniczyła w projekcie „ Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń”, który obejmował różnorodne zadania z zakresu bezpieczeństwa.


Aby ukończyć projekt należało wykonać 10 zadań :

1. Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów.
2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).
3. Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp.
4. Przeprowadzenie pogadanek na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.
5. Przeprowadzenie konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?
6. Przeprowadzenie konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”. Wskazany udział specjalisty ds.. prewencji z Policji, pedagoga, psychologa.
7. Przeprowadzenie konwersatoriów pod hasam Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność.
8. Przeprowadzenie konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”, gdzie szukać pomocy? Wskazany udział przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej i pomocy rodzinie, zawodowych kuratorów sądowych.
9. Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia …. podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego – w konwencji odpowiedniej dla grup wiekowych, a także tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne.
10. Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę, dotyczącego kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów. Wybrany temat : „ Pomagając – sam możesz poczuć się bezpieczniej. Kształtowanie postaw empatii i bezinteresowności wśród młodzieży.”

        Przystąpienie do konkursu początkowo budziło w nas wiele obaw, czy podołamy postawionym przed nami zadaniom. Dziś z perspektywy czasu, patrząc na nasze przedsięwzięcia, które udało nam się zrealizować w ramach projektu „Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń”, jesteśmy zadowolone, że podjęłyśmy to wyzwanie. W naszej szkole przez cały czas trwania realizacji projektu bardzo wiele się działo, całemu przedsięwzięciu towarzyszyła pozytywna energia, chęć działania, aktywność i współpraca ze strony naszych koleżanek i kolegów nauczycieli. Również uczniowie byli bardzo zadowoleni z niesztampowych zajęć wychowawczych oraz innych, które miały miejsce przez tych kilka miesięcy, a które urozmaicone były wizytami wielu gości – specjalistów w różnych dziedzinach.

      Oceniając konkurs chcemy powiedzieć, że bardzo podobała nam się różnorodność zagadnień, gdzie na głównym miejscu postawione było bezpieczeństwo. Podobał nam się pomysł wymyślenia tematu i zrealizowania jednego z zadań według naszej koncepcji.
Uważamy, że to była owocna współpraca i z naszej strony możemy powiedzieć, że przyniosła wiele korzyści i pozytywnych efektów dla uczniów i całego środowiska lokalnego. 

Więcej z realizacji projektu w zakładce "Bezpieczna Szkoła - Bezpieczny Uczeń"

 

Koordynatorzy projektu:
Ewelina Kotwica
Renata Piróg