Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”.

       W realizacji tematu pomogła nam między innymi psycholog szkolny pani Joanna Mucha, która przeprowadziła w klasach gimnazjalnych cykl zajęć na temat : Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”. Zajęcia te odbyły się z godnie z proponowanym konspektem. Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się, czym są grupy podwórkowe, poznali znaczenia słów : blokersi i kibole. Pani psycholog wyjaśniła przyczyny, rodzaje zagrożeń i problemy społeczne związane z funkcjonowaniem tych grup oraz jak rozpoznawać zagrożenia płynące z kontaktów z grupami podwórkowymi. Uczniowie podczas zajęć pracowali w grupach, które miały za zadanie krótko scharakteryzować wybrane grupy podwórkowe. Po prezentacji poszczególnych grup, psycholog przedstawiła przykładową sytuację i zainicjowała dyskusję. Następnie uczniowie wykonali drzewo decyzyjne w oparciu o analizę przypadku w celu określenia wartości związanych z umiejętnością świadomego rozpoznawania zagrożeń, co miało uzmysłowić im jak bronić się przed wciągnięciem do paczki.
       

       Podsumowaniem zajęć było pytanie pani psycholog skierowane do uczniów, a dotyczące skutków i odpowiedzialności płynącej z podejmowanych przez młodzież wyborów.
     Uczniowie z dużym zaangażowaniem wykonywali powierzone zadania, wielu uczestników zajęć uświadomiło sobie, że nie są wolni od wpływu grup rówieśniczych.
Poniżej prezentujemy przykładowe prace uczniów wykonane podczas zajęć:

 

 

        Podczas prelekcji policjantów, którzy zaproszeni byli w związku z realizacją konkursu „Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń” – starszy aspirant Andrzej Walczyna poruszył temat organizacji i uczestnictwa w imprezach masowych, gdzie istnieje ryzyko kontaktu z „kibolami”. Temu tematowi poświęcił najwięcej uwagi, analizując specyfikę pseudokibiców. Zwracał uwagę na cel takich przedsięwzięć i na to jak nie powinno się wtedy zachowywać, aby nie prowokować niebezpiecznych sytuacji. Następnie poruszył temat odpowiedzialności karnej osób nieletnich – np. uczniów gimnazjum będących członkami niebezpiecznych grup. Na potwierdzenie swoich słów, przytoczył kilka przykładów, z którymi sam zetknął się w pracy w policji.

 

       Uczniowie byli bardzo zainteresowani tematem, gdyż nie zdawali sobie sprawy w pełni z zagrożeń płynących z przynależenia do takich grup.


       Odpowiedzialne za wykonanie zadania: Ewelina Kotwica, Renata Piróg oraz Joanna Mucha – psycholog.