Dni Otwarte Szkoły - "HUMANISTYCZNA INWAZJA" - podsumowanie
W ostatnich dniach kwietnia (29 – 30.04.2014 r.) w gimnazjum miało miejsce podsumowanie projektu edukacyjnego, który miał na celu przygotowanie i przeprowadzenie festynu humanistycznego.
Wydarzenie to otrzymało hasło przewodnie „HUMANISTYCZNA INWAZJA”, ponieważ grupy realizujące projekt podejmowały tematy związane z historią, językiem polskim, wiedzą o społeczeństwie, a także muzyką i plastyką – czyli jednym słowem związane były z naukami humanistycznymi.
Projekt edukacyjny realizowali uczniowie klas II, a dokładnie dwie grupy uczniów :
I – grupa : pod opieką pani Ewy Makolus, która uczy w naszej szkole historii
Wojciech Pawłowski – II A,
Patryk Stój– II A,
Patryk Lebioda – II A,
Dawid Olejarz– II A,
Mateusz Kasica– II A ,
Mateusz Uchański– II A,
Grzegorz Janiec – II B,
Kamil Kobylarz– II B,
oraz II – grupa: pod opieką pani Renaty Piróg, uczącej języka polskiego.
Aleksandra Klecha – II A Paulina Delekta - II A Natalia Sałek - II A Magdalena Gola - II A Patrycja Ryś - II A Agata Kurzawa - II A Marta Woś - II A Kamil Cichoń - II A Patryk Woś - IIA
|
Dominika Mycek – II B Dorota Burek – II B Magda Kata – II B Iwona Kowal – II B Sylwia Nowak - II B Paulina Olszowy – II B Dominika Szczęch Rozalia Żak – II B Ewa Dziadura – II B |
Ogromny wkład i pomoc w przygotowanie przedsięwzięcia wniosły pani Alicja Ślusarczyk i pani Stanisława Siorek, które uczą muzyki i plastyki. To pod ich czujnym okiem powstawał i kształtował się układ choreograficzny do tradycyjnego polskiego tańca, jakim jest polonez, a który to uświetnił drugi dzień naszego festynu.
„ HUMANISTYCZNA INWAZJA” trwała dwa dni. Pierwszego dnia uczniowie z grup projektowych zaproponowali swoim koleżankom i kolegom z gimnazjum, ale także ze szkoły podstawowej wiele zabaw, podczas których uczestnicy zbierali punkty. Wśród konkurencji znalazły się :
- czytanie Reja – czyli powrót so staropolskiego języka polskiego, który okazał się w wielu przypadkach kłopotliwy i wymagający;
- kaligrafia gęsim piórem – w tej konkurencji uczniowie mogli się wykazać umiejętnością pisania prawdziwym gęsim piórem, prawie każdy z tego stanowiska odchodził z pamiątką w postaci ubrudzonych atramentem palców;
- ordery i odznaczenia – przy tym stanowisku należało się wykazać wiedzą historyczną, znajomością heraldyki i symboliki narodowej, wielu śmiałków poradziło sobie z tym zadaniem śpiewająco;
- językowa układanka – los szczęścia decydował na jakie zadanie uczestnik trafi – należało podać autora i tytuł książki, z której zaczerpnięty był cytat, wyjaśnić bądź dokończyć związek frazeologiczny, uzupełnić krzyżówkę lub wykreślankę słowną;
- alfabetyczne zmagania - tutaj należało się wykazać sprytem i wyobraźnią, gdyż należało stworzyć interesującą historyjkę z wyrazów rozpoczynających się na wylosowaną literę z alfabetu – kreatywność niektórych była zadziwiająca;
- łacina – język nieznany? – to stanowisko budziło wiele emocji, gdyż oprócz tego, że należało podać łacińskie tłumaczenia do polskich wyjaśnień, należało je najpierw odszukać, a pomysły przygotowujących tę konkurencję były zadziwiające.
Uczniowie ZS w Bojanowie z wielkim entuzjazmem brali udział w potyczkach humanistycznych i świetnie się przy tym bawili.
Bardzo ważnym elementem programu tego dnia było podpisywanie przez uczniów szkoły flagi, która w przyszłości zajmie miejsce przy sztandarze i wizerunku orła. Aby wzmocnić nasz przywiązanie do barw narodowych, uczniowie „oswajali flagę” , pozostawiając na niej swój podpis.
Kto odpoczywał pomiędzy rozwiązywaniem kolejnych łamigłówek, mógł obejrzeć filmiki o tym, jak nas Polaków słyszą obcokrajowcy i jak wymawiają nasze rodzime łamańce językowe. Do obejrzenia była też prezentacja multimedialna o zasadach pisowni, wyjątkach, wpadkach językowych znanych Polaków oraz humor z zeszytów uczniowskich.
Zadaniem każdej klasy było wcześniej przygotować plakat propagujący czystość mowy polskiej. Niektóre z nich są prawdziwą ozdobą szkolnego korytarza.
Pierwszy dzień festynu połączony był z „Dniami Otwartymi” gimnazjum. Z tej okazji naszą szkołę odwiedzili uczniowie ze szkół podstawowych ze Spi i Gwoźdźca. Goście zostali oprowadzeni po szkole przez uczniów gimnazjum, mieli możliwość obejrzeć poloneza w wykonaniu uczniów realizujących projekt edukacyjny, brali udział w zabawach oraz otrzymali upominki i słodki poczęstunek.
Pierwszy dzień upłynął pod znakiem dobrej zabawy i zmagań intelektualnych.
Drugi dzień „HUMANISTYCZNEJ INWAZJI” obejmował nietypowe, ale uroczyste obchody rocznic przypadających na 1 – 3 maja. Uczniowie przygotowali krótką, ale bardzo treściwą część artystyczną, która obejmowała odśpiewanie hymnu narodowego, przypomnienie najważniejszych wydarzeń historycznych oraz – co stanowiło gwóźdź programu – odtańczenie poloneza.
Na ten element programu wszyscy czekali, a uczennice na tę okoliczność „zrobiły” fryzury, włożyły długie , powiewne suknie we włosy wpięły kwiaty, panowie również wyglądali uroczyście - jak polonez, to tylko w odświętnym stroju! Takiego poloneza nasza szkoła już dawno nie widziała!
Po części artystycznej głos zabrał Wójt Gminy Bojanów pan Sławomir Serafin, który ufundował nagrody – flagi narodowe - dla uczniów, którzy poprzedniego dnia uzyskali najwyższe wyniki w konkurencjach oraz tych, którzy wykazali się znajomością historii Polski i refleksem.
Po kilkuminutowej przerwie, przyszedł czas na najpoważniejszy punkt programu – debatę uczniowską.
Debata obejmowała tematykę dotyczącą państwa, prawa i obywateli, a konkretnie zagadnienia:
- Czy Polacy kochają swój kraj?
- Czy Polacy są dobrymi obywatelami?
- Czy Polacy przestrzegają prawo?
Uczniowie klasy III B Justyna Puzio i Hubert Kruk wprowadzili obserwatorów w tematykę debaty i oddali głos dyskutantom. Walka na słowa była zacięta i wyrównana. Każdy kolejny argument przechylał szalę zwycięstwa raz na jedną, raz na drugą stronę.
Ostatecznie o zwycięstwie rozstrzygnęli obserwatorzy debaty – czyli uczniowie V i VI klasy szkoły podstawowej oraz uczniowie gimnazjum, którzy mieli przykleić naklejkę na tablicy po stronie z argumentami na TAK lub na NIE.
Uczniowie wykazali się patriotyzmem i przywiązaniem do Polski, bo zdecydowaną większością głosów zdecydowali, że Polacy kochają swój kraj, są dobrymi obywatelami i przestrzegają prawa.
Uwieńczeniem HUMANISTYCZNEJ INWAZJI był „ciastkomat”, gdzie za symboliczną złotówkę można było kupić „patriotyczne ciastko” . Słodkie pyszności były dziełem naszych uczniów i ich rodziców, a pieniądze ze sprzedaży słodkości zostaną przeznaczone na jedną z licznie przeprowadzanych w naszej szkole akcji charytatywnych.
HUMANISTYCZNA INWAZJA wniosła w mury naszej szkoły wiele pozytywnej energii, zabawy, ale i wymagała pewnego wysiłku intelektualnego. Sądząc po opiniach uczestników i organizatorów – impreza ta była udana i na pewno w przyszłości zostanie zorganizowana kolejna INWAZJA.
Uczniowie realizujący projekt edukacyjny i ich opiekunowie składają podziękowania za pomoc i wsparcie przy realizacji przedsięwzięcia pani Alicji Ślusarczyk, pani Stanisławie Siorek, pani Ewelinie Kotwicy, pani Joannie Musze.