Dni Otwarte Szkoły - "HUMANISTYCZNA INWAZJA" - podsumowanie

 

W ostatnich dniach kwietnia (29 – 30.04.2014 r.) w gimnazjum miało miejsce podsumowanie projektu edukacyjnego, który miał na celu przygotowanie i przeprowadzenie festynu humanistycznego.

Wydarzenie to otrzymało hasło przewodnie „HUMANISTYCZNA INWAZJA”, ponieważ grupy realizujące projekt podejmowały tematy związane z historią, językiem polskim, wiedzą o społeczeństwie, a także muzyką i plastyką – czyli jednym słowem związane były z naukami humanistycznymi.

Projekt  edukacyjny  realizowali uczniowie klas II, a dokładnie dwie grupy uczniów :

 

I – grupa : pod opieką pani Ewy Makolus, która uczy w naszej szkole historii

Wojciech Pawłowski – II A,

Patryk Stój– II A,

Patryk Lebioda – II A,

Dawid Olejarz– II A,

Mateusz Kasica– II A ,

Mateusz Uchański– II A,

Grzegorz Janiec – II B,

Kamil Kobylarz– II B,


oraz II – grupa: pod opieką pani Renaty Piróg, uczącej języka polskiego.

 

Aleksandra Klecha – II A

Paulina Delekta - II A

Natalia Sałek - II A

Magdalena Gola - II A

Patrycja Ryś - II A

Agata Kurzawa - II A

Marta Woś - II A

Kamil Cichoń - II A

Patryk Woś - IIA

 

Dominika Mycek – II B

Dorota Burek – II B

Magda Kata – II B

Iwona Kowal – II B

Sylwia Nowak - II B

Paulina Olszowy – II B

Dominika Szczęch

Rozalia Żak – II B

Ewa Dziadura – II B

 

Ogromny wkład i pomoc w przygotowanie przedsięwzięcia wniosły pani Alicja Ślusarczyk i pani Stanisława Siorek, które uczą muzyki i plastyki. To pod ich czujnym okiem powstawał i kształtował się układ choreograficzny do tradycyjnego polskiego tańca, jakim jest polonez, a który to uświetnił drugi dzień naszego festynu.

 

„ HUMANISTYCZNA INWAZJA”  trwała dwa dni. Pierwszego dnia uczniowie z grup projektowych zaproponowali swoim koleżankom i kolegom z gimnazjum, ale także ze szkoły podstawowej wiele zabaw, podczas których uczestnicy zbierali punkty. Wśród konkurencji znalazły się :

- czytanie Reja – czyli powrót so staropolskiego języka polskiego, który okazał się w wielu przypadkach kłopotliwy i wymagający;


 

- kaligrafia gęsim piórem – w tej konkurencji uczniowie mogli się wykazać umiejętnością pisania prawdziwym gęsim piórem, prawie każdy z tego stanowiska odchodził z pamiątką w postaci ubrudzonych atramentem palców;


 

- ordery i odznaczenia – przy tym stanowisku należało się wykazać wiedzą historyczną, znajomością heraldyki i symboliki narodowej, wielu śmiałków poradziło sobie z tym zadaniem śpiewająco;


 

- językowa układanka –  los szczęścia decydował na jakie zadanie uczestnik trafi – należało podać autora i tytuł książki, z której zaczerpnięty był cytat, wyjaśnić bądź dokończyć związek frazeologiczny, uzupełnić krzyżówkę lub wykreślankę słowną;


 

- alfabetyczne zmagania - tutaj należało się wykazać sprytem i wyobraźnią, gdyż należało stworzyć interesującą historyjkę z wyrazów rozpoczynających się na wylosowaną literę z alfabetu – kreatywność niektórych była zadziwiająca;

 

 

- łacina – język nieznany? – to stanowisko budziło wiele emocji, gdyż oprócz tego, że należało podać łacińskie tłumaczenia do polskich wyjaśnień, należało je najpierw odszukać, a pomysły przygotowujących tę konkurencję były zadziwiające.


 

Uczniowie ZS w Bojanowie z wielkim entuzjazmem brali udział w potyczkach humanistycznych i świetnie się przy tym bawili.

Bardzo ważnym elementem programu tego dnia było podpisywanie przez uczniów szkoły flagi, która w przyszłości zajmie miejsce przy sztandarze i wizerunku orła. Aby wzmocnić nasz przywiązanie do barw narodowych, uczniowie „oswajali flagę” , pozostawiając na niej swój podpis.


 

Kto odpoczywał pomiędzy rozwiązywaniem kolejnych łamigłówek, mógł obejrzeć filmiki o tym, jak nas Polaków słyszą obcokrajowcy i jak wymawiają nasze rodzime łamańce językowe. Do obejrzenia była też prezentacja multimedialna o zasadach pisowni, wyjątkach, wpadkach językowych znanych Polaków oraz humor z zeszytów uczniowskich.

 

Zadaniem każdej klasy było wcześniej przygotować plakat propagujący czystość mowy polskiej. Niektóre z nich są prawdziwą ozdobą szkolnego korytarza.


 

Pierwszy dzień festynu połączony był z „Dniami Otwartymi” gimnazjum. Z tej okazji naszą szkołę odwiedzili uczniowie ze szkół podstawowych ze Spi i Gwoźdźca. Goście zostali oprowadzeni po szkole przez uczniów gimnazjum, mieli możliwość obejrzeć poloneza w wykonaniu uczniów realizujących projekt edukacyjny, brali udział w zabawach oraz otrzymali upominki i słodki poczęstunek.

Pierwszy dzień upłynął pod znakiem  dobrej zabawy i zmagań intelektualnych.

Drugi dzień „HUMANISTYCZNEJ INWAZJI”  obejmował nietypowe, ale uroczyste obchody rocznic przypadających na 1 – 3 maja. Uczniowie przygotowali krótką, ale bardzo treściwą część artystyczną, która obejmowała odśpiewanie hymnu narodowego, przypomnienie najważniejszych wydarzeń historycznych oraz – co stanowiło gwóźdź programu – odtańczenie poloneza.


 

Na ten element programu wszyscy czekali, a uczennice na tę okoliczność „zrobiły” fryzury, włożyły długie , powiewne suknie we włosy wpięły kwiaty, panowie również wyglądali uroczyście - jak polonez, to tylko w odświętnym stroju! Takiego poloneza nasza szkoła już dawno nie widziała!


 

Po części artystycznej głos zabrał Wójt Gminy Bojanów pan Sławomir  Serafin, który ufundował nagrody – flagi narodowe - dla uczniów, którzy poprzedniego dnia uzyskali najwyższe wyniki w konkurencjach oraz tych, którzy wykazali się znajomością historii Polski i refleksem.



Po kilkuminutowej przerwie, przyszedł czas na najpoważniejszy punkt programu – debatę uczniowską.

Debata obejmowała tematykę dotyczącą państwa, prawa i obywateli, a konkretnie zagadnienia:

  1. Czy Polacy kochają swój kraj?
  2. Czy Polacy są dobrymi obywatelami?
  3. Czy Polacy przestrzegają prawo?
Uczniowie  zostali  w drodze losowania podzieleni na dwie grupy, a następnie również losując dowiedzieli się jakie stanowisko prezentują „ZA” czy „PRZECIW”.


 

Uczniowie klasy III B Justyna Puzio i Hubert Kruk wprowadzili  obserwatorów w tematykę debaty i oddali  głos dyskutantom. Walka na słowa była  zacięta i wyrównana. Każdy kolejny argument przechylał szalę zwycięstwa raz na jedną, raz na drugą stronę.


 

Ostatecznie o zwycięstwie rozstrzygnęli obserwatorzy debaty – czyli uczniowie V i VI klasy szkoły podstawowej oraz uczniowie gimnazjum, którzy mieli przykleić naklejkę na tablicy po stronie z argumentami na TAK lub na NIE.


 

Uczniowie wykazali się patriotyzmem i przywiązaniem do Polski, bo zdecydowaną większością głosów zdecydowali, że Polacy kochają swój kraj, są dobrymi obywatelami i przestrzegają prawa.


 

Uwieńczeniem HUMANISTYCZNEJ INWAZJI  był „ciastkomat”, gdzie za symboliczną złotówkę można było kupić „patriotyczne ciastko” . Słodkie pyszności były dziełem naszych uczniów i ich rodziców, a pieniądze ze sprzedaży słodkości zostaną przeznaczone na jedną z licznie przeprowadzanych w naszej szkole akcji charytatywnych.


 

HUMANISTYCZNA INWAZJA  wniosła w mury naszej szkoły wiele pozytywnej energii, zabawy, ale i wymagała pewnego wysiłku intelektualnego. Sądząc po opiniach uczestników i organizatorów – impreza ta była udana i na pewno  w przyszłości zostanie zorganizowana kolejna INWAZJA.

Uczniowie realizujący projekt edukacyjny i ich opiekunowie składają podziękowania za pomoc i wsparcie przy realizacji przedsięwzięcia pani Alicji Ślusarczyk, pani Stanisławie Siorek, pani Ewelinie Kotwicy, pani Joannie Musze.