Logopeda
Logopeda
Diagnoza i terapia mowy • profilaktyka • wsparcie dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
Godziny pracy logopedy
| Dzień tygodnia | mgr Agnieszka Kowal |
|---|---|
| Poniedziałek | 9.00 – 12.00 |
| Wtorek | 9.00 – 11.00 |
| Środa | 8.45 – 12.45 |
| Czwartek | 8.45 – 10.45 |
| Piątek | 9.00–11.00 |
W razie potrzeby prosimy o kontakt mailowy/telefoniczny w celu ustalenia dodatkowego terminu konsultacji.
Zadania logopedy
- prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów (mowa głośna i pismo),
- diagnozowanie logopedyczne i – zgodnie z wynikami – udzielanie pomocy logopedycznej uczniom z trudnościami w uczeniu się (we współpracy z nauczycielami),
- prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej – zależnie od rozpoznanych potrzeb,
- działania profilaktyczne zapobiegające zaburzeniom komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.
Jak rozwija się mowa dziecka?
- Okres niemowlęcy: od urodzenia rozpoznawanie głosów (szczególnie matki); 1. miesiąc – sygnalizowanie potrzeb płaczem; 2–3. miesiąc – głużenie (ga, aga, gha); 6. miesiąc – gaworzenie (ba-ba, ma-ma, ta-ta); reagowanie na imię.
- Ok. 12 miesięcy: pierwsze proste słowa, wykonywanie prostych poleceń.
- 2. rok życia: intensywny przyrost słownictwa, krótkie zdania.
- Wiek przedszkolny: poszerzanie słownika, poprawność gramatyczna, dialogi.
Orientacyjne etapy artykulacji
- 3-latek: p, b, m, w, f, t, d, ch, ń, k, l, ś, ź, dź,
- 4-latek: jak wyżej + s, z, c, dz,
- 5-latek: dodatkowo sz, ż, cz, dż oraz r,
- 6-latek: swobodne, poprawne wypowiedzi.
Najczęstsze wady wymowy
- Seplenienie międzyzębowe — wsuwanie języka między zęby przy s, z, c, dz, ś, ź, dź, sz, ż, cz, dż.
- Seplenienie boczne — strumień powietrza uchodzi bokiem, język ułożony niesymetrycznie.
- Seplenienie proste — wzajemne zastępowanie wymienionych głosek.
- Reranie — brak głoski r (zastępowanie l lub j) lub realizacja zniekształcona (wargowa, tylnojęzykowa, gardłowa).
- Kappacyzm — zamiana k→t, g→d.
- Mowa bezdźwięczna — zastępowanie głosek dźwięcznych bezdźwięcznymi.
- Nosowanie — głoski ustne wymawiane „przez nos” lub trudności w realizacji głosek nosowych.
Jak rodzice mogą wspierać rozwój mowy?
- karmienie piersią, a następnie picie z kubka, jedzenie łyżeczką, gryzienie i żucie — ćwiczą aparat mowy,
- wczesna rezygnacja z butelek i smoczków,
- dbanie o drożność nosa; przy częstych infekcjach konsultacja z laryngologiem/alergologiem,
- zabawy dźwiękonaśladowcze, piosenki, wierszyki i wyliczanki,
- dużo rozmów, wspólne czytanie — to najlepiej rozwija słownictwo i gramatykę,
- w razie wątpliwości — konsultacja z logopedą.
Na zakończenie
Życzymy wszystkim dzieciom sukcesów i osiągnięcia celu: pięknej wymowy.